Welcome Guest ( Log In | Register )

8 Pages V  < 1 2 3 4 5 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Swedish: Mdh Chat: The Next Generation
carlsson
post Jul 26 2005, 11:56 PM
Post #41

Silver Poster
Group Icon

Group: Jedi
From: fears cavemen in spaceships
Member No.: 935

Supporten låter hälsa att man kan behöva ställa in sitt nätverkskort manuellt på uppkopplad hastighet istället för autodetektering. Där jag bor går det bara att få 10, men det räcker väldigt bra.

Sedan i våras finns det här även tre hål i väggen från Com Hem; deras billigaste erbjudande (128 kbps) är sex kronor billigare än den billigaste leverantören (<= 10 Mbps) via Stadsnätet. Jag kan inte föreställa mig att ett enda hushåll av 760 möjliga valt att skaffa bredband den vägen istället för någon av Stadsnätets leverantörer som varit igång i några år. Jae, såvida man inte haft väldigt dåliga upplevelser från Stadsnätets uppkoppling alltså. Man får visserligen mängdrabatt om man tecknar både bredband, digital-TV och/eller telefoni via samma operatör, men det kan inte uppväga prisskillnaden.

Jag sökte förgäves efter personen som skidtävlingen skulle till, och tänkte nästan skicka det till kundservice, men det lär väl ändå kastas bort i så fall. Hade det ingått fri resa kunde jag överväga att åka ner och heja på de övriga.

--------------------
 ___
<*,*>
Anders Carlsson
[`-´]
-"-"-
Go to the top of the page

+Quote Post
Blue Harvest
post Jul 27 2005, 07:38 AM
Post #42

Hoopy frood who knows where her towel is
Group Icon

Group: Jedi Council (Admin)
From: Sweden
Member No.: 1

QUOTE (Lumberjack @ Jul 26 2005, 04:16 PM)
Var inte så förtjust i sista Enterprise avsnittet.
Hade hoppats på nåt roligare. Att låta Trip offra sig för en så okomplicerad situation när de har varit i så många värre var inget vidare. sad.gif

Vilket diplomatiskt svar. smilehuge.gif
Säg som det är: det var en katastrof!

Även om min enthusiasm för serien hade dämpats så hade jag velat se an bra avslutning på det hela. Att hela avsnittet utspelade sig på ett holodeck på TNG's Enterprise tyckte jag var ett hån. Sen, som du sa, att Trip dog på det där sättet var oförlåtligt. Att han och T'Pol bara "varit vänner" de senaste åren kändes inte heller bra.

Nä, det var ett snöpligt och ovärdigt slut tyckte jag.

Jag tyckte föresten också att det var som om det fattades något i BG... fast det hoppas jag beror på att man inte är inne i det, som var innan uppehållet. Det tar sig nog.

Har föresten börjat titta på DS9, i min Star Trek absinens. laugh.gif
Har tidigare bara sett ett par få avsnitt ur sesång 1. Gav då upp rätt snart eftersom det kändes som en riktig såpa i jämförelse med TNG. Gillade inte Sisko och stod över huvud taget inte ut med Bashir.

Nu har jag hoppat fram till sesång 4 (där Worf kliver ombord) och ser serien därifrån. Inte dumt alls faktiskt! Blev positivt överaskad. Till och med Bashir har lugnat ner sig och blivit vettig. wink.gif

--------------------
I have a question about voodoo:
If one half of a pair of identical twins has acupuncture... is the other twin in serious trouble?

"Of all the things I've lost. I miss my mind the most." - Ozzy

+Quote Post
carlsson
post Jul 28 2005, 07:12 PM
Post #43

Silver Poster
Group Icon

Undrar förresten hur mycket i vikt man skulle tappa på att åka 70 km skidor. Nyss klev jag av och på min gamla digitala våg ett par gånger. Det skillde 4.5 kg mellan lägsta och högsta uppmätta kroppsvikt, och det inom loppet av ett par minuter. Jag vet inte hur tillförlitlig vågen är då..

--------------------
 ___
<*,*>
Anders Carlsson
[`-´]
-"-"-

+Quote Post
Lumberjack
post Sep 29 2005, 01:34 PM
Post #44

Junior Poster
Group Icon

Group: Padawan
Member No.: 846

QUOTE (carlsson @ Jul 21 2005, 02:57 PM)
Däremot tyckte de som skaffade 100 Mbps att det inte blev så värst mycket snabbare.

Har haft det ett tag nu... skillnaden är grym smilesmall.gif

7MiB/s från sunet.

TPtest visar 70/60 (Ner/Upp) Mbit/s.

Fick hem en DVD-r, 93 rar filer, från DC på 12 min...
(Enbart i utbildningssyfte förstås)
smilehuge.gif

+Quote Post
Ceridwen
post Sep 29 2005, 05:37 PM
Post #45

Self-employed Nerf Herder
Group Icon

Group: Ghost Jedi Patron (Ex-Mod)
From: Gallifrey
Member No.: 742

Kikar in lite snabbt för att meddela att jag på senare tid har frossat i Star Trek! smilehuge.gif Har sett 6 filmer och är nu mitt uppe i TNG satisfied.gif msn_love.gif

Jag har ju inte varit nått fan innan, men blev nyfiken på det ganska nyligen.. Har aldrig ägnat Star Trek nån direkt tanke förrän nu. Blue och Nuliaj gav mig en lista en gång för länge sen och tipsade om vad som var bra och dåligt och i vilken ordning jag skulle se det..

Men vart börjar man när man inte har nån av filmerna eller serierna?

Men ödet ordnade de så, att de för ett tag sen vandrade en Star Trek fantast in i mitt liv och han är så snäll och lånar ut allt det jag behöver se. smile.gif

VARFÖR har jag inte upptäckt Star Trek innan? Beror kanske på att jag aldrig känt nån som tyckt om det.. confused.gif

I've just taken a step into a larger world....

I love it I love it I love it I love it I love it I love it

--------------------
“Do not condemn the judgment of another because it differs from your own. You may both be wrong"

+Quote Post
Blue Harvest
post Sep 29 2005, 06:48 PM
Post #46

Group Icon

QUOTE (Ceridwen @ Sep 29 2005, 06:37 PM)
I love it I love it I love it I love it I love it I love it

Så klart du gör! Du hade ju bra smak till att börja med. wink.gif

Hur långt har du kommit i TNG?

*kisar när något stort och rutigt i flanell susar förbi*

Var det där Andreas?

Föresten... är det bara jag som tycker att den där nya reklamen för ringsignaler, med sjukhuskillen som dansar med soppa i handen, är läskig? scared.gif

"His legs flail about as if independent of his body!" - Chandler

tearlaugh.gif

--------------------
If one half of a pair of identical twins has acupuncture... is the other twin in serious trouble?

+Quote Post
carlsson
post Sep 29 2005, 07:19 PM
Post #47

Silver Poster
Group Icon

Med tanke på att soppskålen är mer än rågad, är det ett mirakel att han inte spiller, speciellt som skålen kommer direkt ur micron och torde vara snorhet. Kan man säga snorhet förresten?

--------------------
 ___
<*,*>
Anders Carlsson
[`-´]
-"-"-

+Quote Post
Blue Harvest
post Sep 29 2005, 07:28 PM
Post #48

Group Icon

Tydligen... du sa det två gånger. *L*

Det var väl inte logiken i reklamen som jag störde mig på direkt... laugh.gif
Tycker att det ser så läskigt ut när de klipper av folk vid midjan och klistrar dit nya ben. De har gjort likadant i diverse andra reklamfilmer (för bl.a. ett par olika ölsorter och WV Golf), men oftast har de vett att klistra de på ett ansikte på en kropp. Ser inte riktigt lika läskigt ut. smilehuge.gif

--------------------

+Quote Post
Ceridwen
post Sep 29 2005, 07:43 PM
Post #49

Group Icon

QUOTE (Blue Harvest @ Sep 29 2005, 06:48 PM)
Så klart du gör! Du hade ju bra smak till att börja med. wink.gif

Hur långt har du kommit i TNG?

Jaså, tycker du? Man tackar smile.gif

Jag är snart klar med första säsongen. Började titta på den för ca 3 veckor sen... satisfied.gif

Har lite mer tid över nu och inte så mycket som som snurrar.. Om jag hade kunnat hade jag sökt som jobb inom Starfleet smilehuge.gif
Det är märkligt jur man kan fästa sig bid karaktäere in en tv serie.. *ler*

En liten fråga angående Data som jag inte riktigt fått grepp om.. Rent kroppsligt är han människa ? Skelettmässigt också? Men hjärnan är en robot hjärna?

Har för övrigt missat den där reklamfilmen confusedsmall.gif

--------------------
“Do not condemn the judgment of another because it differs from your own. You may both be wrong"

+Quote Post
carlsson
post Sep 29 2005, 08:36 PM
Post #50

Silver Poster
Group Icon

Aha, jag hade inte tittat på reklamen tillräckligt noga för att se att de manipulerat bilderna. Att kapa i midjan eller vid halsen kan väl gå på ett ut. Spontant tänker jag på filmaffischen för Pretty Woman.

I det stora hela är många reklamfilmer oförklarliga. Jag inser att reklamfolket, i alla olika roller som finns där, måste ha ett sinne för kreativitet för att ens få jobba inom branschen, men ibland verkar idérikedomen ha gått till överdrift. Finns det inte några tråkigt tänkande människor som är deras chefer som redan på ett tidigt stadium kan tagga ner budskapet till produkten, eller är de så fokuserade på att kunden ska bli nöjd - övertygad - att "reality check"-salvan får ligga kvar i förbandslådan?

Det lilla jag sett av TNG, trodde jag att Data var en tvättäkta android, byggd för att efterlikna en människa och ständigt sökande efter att utveckla mänskliga drag och känslor.

--------------------
 ___
<*,*>
Anders Carlsson
[`-´]
-"-"-

+Quote Post
Ceridwen
post Sep 29 2005, 09:09 PM
Post #51

Group Icon

QUOTE (carlsson @ Sep 29 2005, 08:36 PM)
Det lilla jag sett av TNG, trodde jag att Data var en tvättäkta android, byggd för att efterlikna en människa och ständigt sökande efter att utveckla mänskliga drag och känslor.

Jo, det har jag för mig att han är, men att hans kropp är en människokropp..
Han och Tasha får ju till det i ett avsnitt.. Så jag är lite förvirrad.. Det var därför jag fråga winksmall.gif

--------------------

+Quote Post
carlsson
post Sep 30 2005, 01:24 AM
Post #52

Silver Poster
Group Icon

Du menar att en android inte skulle kunna göra "det"? blush.gif Vi talar ju om framtiden nu, då har tekniken gått framåt från dagens uppblåsbara resp. japanska robotar som på sin höjd kan dansa.

Jag har för mig att de skickar ner Data på planeter där inte människor skulle kunna vistas. Om det är en frätande miljö skulle ju hans hud ta stryk lika mycket som någon annan besättningsmedlems om den är obearbetad mänsklig. Å andra sidan är det idag tänkbart att människan i framtiden med genteknik lyckas odla fram olika hudtyper osv för olika klimat. Lite som de fruktade supermänniskorna, men istället för bara en sorts övermänniska kanske det finns behov för tjogtals olika: i torka, i kyla, under vattnet, på hög höjd, i sura* resp. basiska miljöer, i radioaktiv strålning m.m. Då tänker jag ändå bara fysikaliskt.

*) Människor som tål Sura finns det ju redan, Lumberjack torde vara ett exempel tounge.gif

--------------------
 ___
<*,*>
Anders Carlsson
[`-´]
-"-"-

+Quote Post
Blue Harvest
post Oct 2 2005, 07:08 PM
Post #53

Group Icon

Har lite bråttom idag, så ursäkta om jag hoppar över lite grejjer. Ville bara snabbt berätta att Data är en android, och är gjord helt av plast och metall. Han må vara anatomiskt korrekt men så är det. laugh.gif

Kryten i Red Dwarf såg nog mer övertygande ut som android. wink.gif

--------------------

+Quote Post
Ceridwen
post Oct 2 2005, 08:43 PM
Post #54

Group Icon

Ohhh ok så det är så det ligger till.. winksmall.gif Tack för att du föklarade det för mig.. Ska nog inte börja om min åsikt om hans trovärdighet som android. Vad händer om han korstluter.. Kan bara föreställa mig lukten av bränt plast över hela Enterprise. tounge.gif

Ingen överrasking om jag säger att han är en av mina favoriter va? wink.gif

Jag trodde inte jag skulle tycka om de nyare karaktärerna jämfört med de gamla.. Men jag har insett att jag älskar dem alla på olika sätt. Det går inte att jämföra dem.. confusedbig.gif crazy.gif

Och Riker är min älskling.. luv.gif

--------------------

+Quote Post
carlsson
post Oct 2 2005, 11:12 PM
Post #55

Silver Poster
Group Icon

Har inte Star Trek blivit mer och mer lättsinnigt genom åren, möjligen med reservation för den sista serien Enterprise? Jag kan tänka mig att fullblodstrekkies inte uppskattar drifter och upptåg, men jag gillar när en serie inser att den inte är 100% trovärdig och blandar in lite humor mellan de farliga uppdragen.

Undrar förresten om det skulle vara en skådespelares mardröm att en dag vakna upp i en miljö som är identisk med seriens, fast det visar sig vara på riktigt. Typ att Patrick Stewart befann sig ombord på ett framtida rymdskepp och resten av besättningen var övertygade om att han verkligen var Jean-Luc Picard. Det skulle ju kunna tillämpas på nästan vilken serie som helst, men undrar om t.ex. inte någon av skådespelarna i Cityakuten skulle ha lättare att smita undan från jourtjänsten än kaptenen på ett rymdskepp flera hundra år bort i tiden. Eller om Sarah Michelle Gellar skulle vakna och måste sparka skiten ur vampyrer på riktigt.

Vilken skådespelare/serie tror ni skulle ha lättast att leva rollen han eller hon spelar, förutom såna som Jerry Seinfeld som nästan spelade sitt eget liv? Är det kanske någon av de desperata hemmafruarna, Martin Sheen som president på riktigt, Kelsey Grammar som radiopratande psykolog (Frasier) osv?

--------------------
 ___
<*,*>
Anders Carlsson
[`-´]
-"-"-

+Quote Post
Blue Harvest
post Oct 3 2005, 02:30 PM
Post #56

Group Icon

Ceri: Data är en av mina favoriter också. smilehuge.gif Han och Worf är ett par av de mest extrema figurerna i sin personlighet.

[sätter på sig analysmössan]
Så fort man har en riktigt väl definierad figur, som t.ex. Worf som ju är super macho och krigisk, så är det upplagt för komiska situationer. Skicka iväg Worf till en planet full av Tribblar eller tvinga honom att ha på sig rosa, så förstår du vad jag menar. Det är nog därför de mest extrema figurerna är mina favoriter för att det är så lätt att driva med dem. wink.gif
[/mössa av]

carlsson: Humorn är det som många gånger sporrar mig att titta. För många avsnitt i rad som bara är allvarliga och handlar om krig och elände, så riskerar jag att tappa intresset. snore.gif

TOS innehöll en massa humor redan på sin tid (Tribbleavsnittet är ju ett givet exempel... likaså avsnittet då Spock blir lite galen av sporer och skrattar) så det konceptet har nog levt vidare i alla ST serier.

Appropå skådespelares mardrömmar eller önskedrömmar... har du sett Galaxy Quest? smile.gif

--------------------

+Quote Post
carlsson
post Oct 3 2005, 04:50 PM
Post #57

Silver Poster
Group Icon

Jepp, jag såg Galaxy Quest på SdU-tiden. Tim Allen i huvudrollen, va?

En annan grej med Star Trek är ju att oavsett hur väldefinierade raserna och rollerna är, kommer det någon gång en situation där det inte är uppenbart hur de ska reagera. Då får manusförfattaren hitta på någon sedvänja, individualism eller särart i den rasen som förklarar varför de gör si eller så. När sedan någon annan karaktär av samma ras kommer i en liknande situation tio TV-år senare, bör de helst uppträda i linje med föregående, eller ha en bra förklaring varför de reagerar annorlunda. Den formen av ständig "evolution" kan vara kul att följa också. Genom att införa blandraser kan man delvis komma runt problemet att följa tidigare logik.

Naturligtvis utvecklas karaktärer i många andra serier också, men så länge det bara handlar om jordmänniskor behöver inte individuella beteenden förklaras eller ställas emot hur människor i allmänhet reagerar.

--------------------
 ___
<*,*>
Anders Carlsson
[`-´]
-"-"-

+Quote Post
Blue Harvest
post Oct 4 2005, 07:59 PM
Post #58

Group Icon

Hehehe, ja, det är en rätt kul twist. Det mest uppenbara är ju hur "nutida" klingons måste bortförklara varför TOS klingons inte hade "ridges" i pannan.

I ett av de roligaste DS9 avsnitten någonsin, som jag såg nyligen, så åker DS9 besättningen tillbaka i tiden till avsnittet av TOS när tribblarna kommer ombord. I det avsnittet finns klingons med, som i princip bara ser ut som människor med.. eh... intressanta frisyrer.

Worf är med i expeditionen och när de andra frågar varför klinonerna ser ut på det sättet så vrider han besvärat på sig och säger kort att "det där är ingenting vi gillar att diskutera med outsiders". laugh.gif

--------------------

+Quote Post
carlsson
post Oct 5 2005, 01:26 PM
Post #59

Silver Poster
Group Icon

Det är kanske klingon-mode. Om hundra år när människorna kan resa i tiden, kommer de att åka femhundra år tillbaks i tiden och fråga sig varför ingen har silikonbröst.. eller något.

--------------------
 ___
<*,*>
Anders Carlsson
[`-´]
-"-"-

+Quote Post
Blue Harvest
post Oct 6 2005, 03:49 PM
Post #60

Group Icon

Hursomhelst är det rätt kul när ST skribenter skriver in sig själva i hörn. Inte undra på med alla tidsparadoxer och konstiga hål i rymden som de hittat på. crazy.gif

Hmm... nu blev jag sugen på att se på lite Red Dwarf. Det var så länge sen. smile.gif

--------------------

+Quote Post

8 Pages V  < 1 2 3 4 5 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

Lo-Fi Version Time is now: 23rd January 2018 - 03:05 AM